Flamenco-ordbog, både for dansere og guitarister, samt en kortfattet flamenco-historie og guitarens historie er samlet i et lille hæfte, som kan printes i A5.
Ligger som pdf. |
Susanne Nygaard:
Den tidligere formand for den danske flamencoforening El Duende og danser i gruppen Flamenco Vivo, har skrevet en fremragende, udførlig bog om flamenco. Ligger frit tilgængelig på Flamenco Vivo |
Flamenco guitar |
Klassisk guitar |
Flamenco guitaren |
Hvor strengene på den klassiske guitar går mere parallelt med dækket - så ligger flamencoguitarens strenge lavt, og strengene går skråt nedad mod dækket, hvor de fæstes dybt i strengeholderen. Indvendigt er der også visse konstruktionsmæssige forskelle, og flamencoguitaren er oftest monteret med en plastik-plade (Golpeador) på dækket til beskyttelse mod Golpeslag.
Alt i alt en konstruktion, som er med til at gøre flamencoguitarens tone mere lys, skarp, kraftig, kort og velegnet som akkompagnement til sang og dans, hvorimod man på den klassiske guitar bestræber sig på at få en blød, stor og lang tone. Dog bygges der i dag også de såkaldte "Flamenco Negra"-guitarer i mørkt træ, og med en mere dyb tone.
Guitarbygning er et kunsthåndværk, som er udviklet gennem århundreders håndværkererfaring, og ønsker man at købe et fint koncertinstrument, må man regne med at skulle give fra 25-30.000 kr. og opefter, og instrumentet må hentes i Spanien, hvor de største mestre findes - Esteso (Conde), Ramirez, Reyes, Rodriguez m.fl.
For begynderen er det dog sagtens muligt, at få et godt og billigere instrument. Eksempelvis er Alhambre 4F og 7F udmærkede guitarer i den billigere ende (5.300 –7.600 kr.)
De kan fås i musikforretningen Woodstock i København, se priser her. Jeg hjælper og rådgiver naturligvis gerne ved køb.
Læs om guitarens historie og udvikling over 6 århundreder her |
Guitaren er så absolut det vigtigste Flamenco-instrument.
At man i dag også ofte ser andre instrumenter som el-bas, saxofon, fløjte, strygere, klaver og forskellige former for slagtøj, ændrer ikke på det faktum, at udviklingen i flamencoen er knyttet tæt til guitarspillets udvikling. Mange af de karakteristiske klange og rytmiske træk ved Flamenco er direkte afledt af guitarens akkorder og teknik.
At Flamencoen, som jo er opstået i Sydspanien, har brugt det instrument, som i århundreder har været det spanske nationalinstrument, kan jo heller ikke undre. Guitarens udvikling foregik i Spanien, både den klassiske og flamenco-guitaren, der, selvom de har samme aner, alligevel adskiller sig fra hinanden.
Ved første øjekast ligner flamencoguitaren umiddelbart den klassiske guitar - men den adskiller sig alligevel på nogle væsentlige punkter fra denne. Den traditionelle flamencoguitar har som regel sider og bund af lyst træ som cypres eller ahorn, og træet er tyndere. Dog er dækket på begge guitartyper af gran eller ceder. Kassen ( kroppen ) er oftest dybere ( tykkere ) på den klassiske guitar, og strengehøjden er højere. |
Flamenco guitar materiale: |
Capotastro: Flamenco-guitarister bruger næsten altid capo på guitaren. |
Den ældgamle, spanske håndlavede capo, som på spansk hedder cejilla, fås i et væld af dekorative udgaver i ædeltræ, ben, perlemor mm. |
Flamenco: |
Flamenco |
Den unge, spanske guitarist Paola Hermosín, som både spiller klassisk og flamenco guitar, har lavet en række super gode instruktions-videoer, hvor hun spiller, fortæller (på spansk) og viser de specielle flamenco guitar-teknikker.
Sevillanas og Mere Sevillanas |
Paola Hermosin - guitarvideoer: |
Kontakt til Flemming Weisdorff tlf. 2099 5652 eller mail: flemming@weisdorff.dk |
Shubb C2 |