Kæmpestore japanske og kinesiske guitar-orkestre.

Guitar-orkester!  Hvad i alverden er det?

 

At spille sammen i et orkester er fantastisk! For blæsere og strygere har det altid været en selvfølgelighed.

Klassiske guitarister derimod, har ofte savnet muligheden for orkesterspil.

Men de senere års udvikling af orkester-guitarer i forskellig størrelse, toneomfang og stemning muliggør dette.

I 1800-tallet var der spredte forsøg på at konstruere forskellige guitartyper f.eks. terts-guitaren, som stemmer en terts højere end den normale guitar - benyttet af Mauro Giuliani til hans guitarkoncert nr. 3, men som soloinstrument. Også Napoleon Coste eksperimenterede med forskellige guitartyper.

I 1930-erne og 40-erne dukkede større strengegrupper op i Danmark, mest som mandolinorkestre, hvor der ofte også var guitar og bas.

 

I 1970-erne og 80-erne oprettede jeg selv de første egentlige guitar-ensembler i landet, og eksperimenterede også med at tilføje sopran-guitar (oktav), terts-guitar og kontrabas-guitar til sammenspils-arrangementer til musikskolebrug.

 

I 1957 havde den japanske guitarpædagog Dr. Hiroki Niibori konstrueret og standardiseret guitar-instrument familien

og havde oprettet Guitar School den Niibori Music.

Til højre ses Napoleon Coste

med forskellige guitartyper.

 

 

I de brasilianske choro- gademusikgrupper i starten af 1900-tallet blev der benyttet en mangfoldighed af guitartyper, deriblandt store bas-guitarer og mange forskellige mindre guitartyper.

 

 

Til venstre ses den brasilianske guitarist

Joao de Pernambuco

med Choro-gruppe

I modsætning til de normale klassiske guitarer, var det specielle ved Niibori guitar-orkestret det store toneomfang, som giver mulighed for stor alsidighed i valg af musikstykker i forhold til et ensemble bestående af normale klassiske guitarer. Man kunne pludselig spille musik af komponister og genrer, som ellers har været forbeholdt strygere og blæsere.

Niibori orkester-modellen blev i 1980-erne indført i Skandinavien af den svenske guitarprofessor Jan-Olof Eriksson fra Piteå Musikhøjskole og Luleå Universitet. Han udgav en række samlinger af musikarrangementer for guitarorkester i alle sværhedsgrader, og var inspirator for mange danske guitarpædagoger - deriblandt mig. Han afholdt også flere kurser i Danmark, som jeg selv deltog i.

Jeg blev personlig ven med Jan-Olof og har vedligeholdt forbindelsen siden.

Som udgangspunkt består orkestret af 2 alt-guitarstemmer, 1-2 prim- (normal) guitarstemmer, bas- og kontrabas- guitarstemmer.

Derudover bruges ind imellem sopran-guitar.

Luleå Guitarorkester

Jan-Olof Eriksson med et 50 mands stort

guitarorkester med musikskole-elever ved

guitarstævne i Frederiksborg Amt 1996

Ølstykke Guitar Ensemble

på Marno Sørensens stand på

Musikmessen i Herning 1990

Jeg dirigerer et 30 mands stort dansk/svensk

guitarorkester ved Ølstykke Musikskoles venskabsbesøg

i Enköping 1990

Musikken for guitar-orkestret kræver specielt arrangerede stykker på grund af de forskellige guitarers særlige stemning.

 

Desuden er alt- og bas-guitaren transponerende instrumenter, som for den enkelte guitarspiller læses i E som sædvanligt for den normale klassiske guitar, men klinger i en anden toneart: H.

 

Det nye Egedal Guitar Ensemble arbejder dels med sammenspil for almindelige klassisk guitarer, og dels for orkester-guitarer -

sopran-, alt-, prim-, bas- og kontrabas-guitarer.

Ølstykke Guitar Ensemble

demonstrerer guitar-orkestret for

Dansk Guitar Selskab 1995

Sopran-guitaren stemmer i E, men en oktav over den normale guitar.

 

Alt-guitaren stemmer i H, en kvint over den normale guitar.

 

Den normale klassisk guitar benævnes i denne sammenhæng som Prim-guitar, og stemmer i E.

 

Bas-guitaren stemmer i H, en kvart under den normale guitar,

og kontrabas-guitaren stemmer i E en oktav under normalguitaren.

 

Det er et toneomfang, der giver store muligheder. Et toneomfang, der langt overstiger den normale guitars.

 

Guitarfamilien kan sammenlignes med strygernes: 1. og 2.Violin, Bratsch, Cello og Kontrabas.

Barokmusik spillet af et guitar-orkester kan komme til at lyde som et kæmpestort cembalo,

og sydamerikansk musik kan klinge hen i retning af de brasilianske gade-chorogrupper, der spiller på guitarer i alle størrelser.

Medlemmer af Egedal Guitar Ensemble med sopran-, alt-, prim-, bas- og kontrabas-guitar.

Guitar-orkester

Egedal Guitar Ensemble

 

Egedal Guitar Ensemble blev startet i slutningen af sæson 2014-15 som et pilotprojekt, hvor udvalgte dygtige guitar-elever fik tilbud om et par gange om måneden at mødes, og under Flemming Weisdorffs ledelse at spille flerstemmig musik for klassiske guitarer. Gruppen er nu officielt oprettet under Egedal Musikskole.

 

Klik her - eller på billedet til højre,

og se en lille video-præsentation af Egedal Guitar Ensemble