Restaurering af gamle guitarer
Som guitarnørd og guitarelsker har jeg jo altid været dybt interesseret i både guitarens historie og selve bygningen af guitaren. Som dreng besøgte jeg ofte den store, danske guitarbygger Arne Schlünsen i hans værksted i Skindergade over Jorcks Passage. Jeg fulgte opmærksomt med i hans guitarbygning og har sikkert også nogen gange været ved at drive ham til vanvid med alle mine spørgsmål. Men jeg tror faktisk, at han syntes, det var meget hyggeligt og sjovt at vise og fortælle om sit arbejde. Samt fortælle alverdens anekdoter om gamle guitarister, der er kommet i værkstedet. I hans værksted, som ofte nærmest fungerede som samlingssted for folk, der led af "Guitaritis", kom landets kendte guitarister (Ulrik Neumann, Frode Veddinge, Kjeld Ingrisch og mange flere), som skulle prøve guitarer, når Schlünsen havde færdigbygget et nyt sæt på 8 guitarer. Det sad jeg og lyttede til, og Ulrik Neumann var jo mit store, danske guitaridol. Senere fik jeg også selv en Schlünsen guitar. |
Arne Schlünsen i sit værksted i Skindergade |
Men i 2015 begyndte jeg med den, og den endte med at være helt fantastisk i lyden, og jeg har tit brugt den til koncerter. Så gik det efterhånden slag i slag, og jeg fandt flere gamle guitarer på loppemarkeder og auktioner. Andre har jeg fået foræret, og har nu restaureret en del gamle guitarer.
Fotos fra restaureringsarbejdet ligger på Google Foto, og kan ses ved at klikke på billederne herunder. |
Da Schlünsen i 1973 lukkede sit værksted i Skindergade og flyttede til Borup for delvist at gå på pension, havde han under oprydningen fundet en smuk, fransk 1700-tals guitar. Den spiller helt fantastisk, og er utrolig smuk. Klik på billedet her til højre, og ser mere om guitaren
Det var dog først senere, at jeg rigtigt gik i gang med at restaurere guitarer. Ved et tilfælde fandt jeg på et loppemarked en gammel guitar, som lå i en Arla-kasse og var ret medtaget. Det var i 1990-erne jeg købte den, og herefter lå den i mange år i mit værksted. Jeg vidste ikke rigtigt, hvordan jeg skulle komme i gang med den. |
Fotos af guitarer fra mit besøg i Musikhistorisk Museums lagersamling i starten af 1970-erne |
Min far var var møbelsnedker, og lige fra 4-5 års alderen har jeg været med på hans værksted, og lært at håndtere værktøj - save, høvle, stemmejern, boremaskiner, hamre mm. På det tidspunkt var al min fars værktøj håndværktøj - ingen elektriske maskiner. Som voksen har jeg altid haft et lille værksted i huset, hvor jeg har bygget borde, reoler, skabe og andet til huset. |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Tysk guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar Juan Estruch Barcelona 1960-69 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Tysk guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Svensk 10-strenget guitar bygget af E. Törnkvist 1904 |
Guitar bygget af Johannes Møller 1930 |
Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Guitarlut ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900 |
Mandolin bygget 1897 af |
Guitar-bånd og sav til båndrille. Saven er uden udlæg i tænderne, og kan derfor save et helt rent savspor. Båndets fod og savens tykkelse skal være helt ens. |
Båndtænger. Den blå tang øverst er til at trække gamle bånd af gribebrættet, og den røde er til at klippe enderne af nypåsatte bånd helt tæt på gribebrættet |
Special-hammer til at banke båndene fast i rillen, og en lille sav/fil til at rense rillen for støv og savsmuld |
Øverst specialfil til at file/glatte påsatte bånd, og nederst lille fil til at file båndenderne med. |
Beskyttelseskapper til at beskytte gribebrættet, når man filer på båndene |
Japan-save uden udlæg, som saver et helt rent savspor. Øverst en lille, smidig genial sav på 0,3 mm. og en almindelig japan-sav fra byggemarked på 0,4 mm. |
Øverst den uundværlige kniv til med varme at skille bunden fra kroppen eller gribebrættet fra halsen. Nederst paletknive også til at skille. |
Øverst Reamer - en rund, konisk kniv til at skære koniske huller helt rent. |
Indstillelig vinkelmåler som kan indstilles i alle grader. Bruges til at markere savsporet til gribebrættets bånd. |
To special-skruetvinger som kan holde en strengeholder på plads på dækket gennem guitarens lydhul. |
Titebond lim. |
Ikke mange af disse værktøjer kan købes i Danmark, så man må i gang med Google-søgninger for at finde dem. Men undgå billige kinesiske kopivarer - det kan ikke betale sig.
Her er nogen af de forretninger, hvor jeg har købt materialer og værktøj:
Dorch & Danola (Danmark)
GMF (Sverige)
Thomann (Tyskland)
Rall Guitars & Tools (Tyskland)
Dictum (Tyskland)
Rockinger (Tyskland)
Tone Tech Luthier Supplies (England)
GW Guitars & Woods (Portugal)
Stewmac (USA)
Madinter (Spanien) |
Kontakt til Flemming Weisdorff tlf. 2099 5652 eller mail: flemming@weisdorff.dk |
Bandurria bygget af Vicente Tatay Tomas, Valencia, Espana. Bandurriaen hører jo ikke rigtigt med i min guitarverden. Men den er alligevel nært beslægtet med den spanske guitar. |