Restaurering af gamle guitarer

 

Som guitarnørd og guitarelsker har jeg jo altid været dybt interesseret i både guitarens historie og selve bygningen af guitaren.

Som dreng besøgte jeg ofte den store, danske guitarbygger Arne Schlünsen i hans værksted i Skindergade over Jorcks Passage. Jeg fulgte opmærksomt med i hans guitarbygning og har sikkert også nogen gange været ved at drive ham til vanvid med alle mine spørgsmål. Men jeg tror faktisk, at han syntes, det var meget hyggeligt og sjovt at vise og fortælle om sit arbejde. Samt fortælle alverdens anekdoter om gamle guitarister, der er kommet i værkstedet.
Og når det blev for meget for ham, blev jeg sendt nedenunder til købmanden for at hente øl og småkager.
 

I hans værksted, som ofte nærmest fungerede som samlingssted for folk, der led af "Guitaritis", kom landets kendte guitarister (Ulrik Neumann, Frode Veddinge, Kjeld Ingrisch og mange flere), som skulle prøve guitarer, når Schlünsen havde færdigbygget et nyt sæt på 8 guitarer. Det sad jeg og lyttede til, og Ulrik Neumann var jo mit store, danske guitaridol.

Senere fik jeg også selv en Schlünsen guitar.

I starten af 1970-erne fik jeg lov til at komme ind i Musikhistorisk Muesums lagersamling af fantastiske 16-17- og 1800 tals guitarer - bygget af de store mestre. Jeg kiggede på dem og fotograferede dem, og stod rent faktisk med dem i hænderne. En stor oplevelse.

Arne Schlünsen i sit værksted i Skindergade
fotograferet ca. 1970

Men i 2015 begyndte jeg med den, og den endte med at være helt fantastisk i lyden, og jeg har tit brugt den til koncerter.
Mine elever har også med stor ærbødighed og andagt spillet på den.

Så gik det efterhånden slag i slag, og jeg fandt flere gamle guitarer på loppemarkeder og auktioner. Andre har jeg fået foræret, og har nu restaureret en del gamle guitarer.

De fleste guitarer er helt anonyme - uden nogen mærkat, der fortæller om land, årstal eller bygger. Men mange er nok tyske fra området ved Markneukirschen og Klingenthal, der fra midten af 1800-tallet og et stykke ind i 1900 fungerede som et center for instrumentfremstilling.
Enkelte kan dog bestemmes lidt mere, og nogen ret præcist.

 
Samtlige guitarer fra før 1948, hvor nylonstrengene blev lanceret, er bestrenget med
tarmstrenge. De ældste med den type, som skal stemmes i et lavere A 415-20, og de yngre med tarmstrenge beregnet til A 440.

                                              
Læs om strengens historie og fremstilling af tarmstrenge her.

                                                               
Læs om brug og køb af tarmstrenge her.


 

Fotos fra restaureringsarbejdet ligger på Google Foto, og kan ses ved at klikke på billederne herunder.

Da Schlünsen i 1973 lukkede sit værksted i Skindergade og flyttede til Borup for delvist at gå på pension, havde han under oprydningen fundet en smuk, fransk 1700-tals guitar.
Han kunne ikke huske, hvor han havde den fra.

Den købte jeg (billigt), og det blev min første gamle guitar.

Den krævede ikke ret meget arbejde, da den var i super fin stand. Der manglede et enkelt bånd, og der skulle limes lidt ved rosetten.

Den spiller helt fantastisk, og er utrolig smuk. Klik på billedet her til højre, og ser mere om guitaren

 

Det var dog først senere, at jeg rigtigt gik i gang med at restaurere guitarer.

Ved et tilfælde fandt jeg på et loppemarked en gammel guitar, som lå i en Arla-kasse og var ret medtaget. Det var i 1990-erne jeg købte den, og herefter lå den i mange år i mit værksted. Jeg vidste ikke rigtigt, hvordan jeg skulle komme i gang med den.

Fotos af guitarer fra mit besøg i Musikhistorisk Museums lagersamling i starten af 1970-erne

Min far var var møbelsnedker, og lige fra 4-5 års alderen har jeg været med på hans værksted, og lært at håndtere værktøj - save, høvle, stemmejern, boremaskiner, hamre mm. På det tidspunkt var al min fars værktøj håndværktøj - ingen elektriske maskiner.

Som voksen har jeg altid haft et lille værksted i huset, hvor jeg har bygget borde, reoler, skabe og andet til huset.

Min far døde allerede i 1979, men den lærdom, jeg fik på hans værksted, samt alt hans værktøj og ikke mindst hans store høvlebænk har dannet et fantastisk grundlag for mit senere arbejde med restaureringer.
Meget af værktøjet var blevet godt slidt, og er med tiden blevet skiftet ud med nyere versioner.
Jeg har dog også været nødt til at supplere det gængse snedkerværktøj med specielle (og hundedyre) instrumentbygger-værktøjer.

 
 

 
De uundværlige specialværktøjer til fremstilling og restaurering af musikinstrumenter:

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2015
Min første egentlige restaurering

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2016-17

Tysk guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2019
Meget smuk dobbelt lydhul med udskårne vinranker

Guitar Juan Estruch Barcelona 1960-69
Restaureret 2018

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2020

Tysk guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2020

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2021

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2021

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2021
Med udskåret hjerte i lydhullet

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2021
Sider og bund i massiv palisander

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2022
Med smukt malet ådring på bund og sider

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2023

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2022
Muligvis spansk

Svensk 10-strenget guitar bygget af E. Törnkvist 1904
Restaureret 2023
Meget speciel guitar
med en historie

Guitar bygget af Johannes Møller 1930
Restaureret 2022
En af vores store, danske guitarbyggere

Guitar ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2023
Med serienummer i toppen
Muligvis svensk Levin 1913

Guitarlut ca. slutningen af 1800-tallet - starten af 1900
Restaureret 2022
Muligvis svensk

Mandolin bygget 1897 af
Giovanni Minieri, Napoli
Restaureret 2023, og falder lidt ud over rammerne for en guitarnørd, men et smukt eksemplar af det italienske nationalinstrument

Guitar-bånd og sav til båndrille. Saven er uden udlæg i tænderne, og kan derfor save et helt rent savspor. Båndets fod og savens tykkelse skal være helt ens.
I dette tilfælde 0,5 mm, men begge dele fås i forskellige tykkelser.
På savens bagside kan savsporets dybde indstille helt præcist

Båndtænger. Den blå tang øverst er til at trække gamle bånd af gribebrættet, og den røde er til at klippe enderne af nypåsatte bånd helt tæt på gribebrættet

Special-hammer til at banke båndene fast i rillen, og en lille sav/fil til at rense rillen for støv og savsmuld

Øverst specialfil til at file/glatte påsatte bånd, og nederst lille fil til at file båndenderne med.

Beskyttelseskapper til at beskytte gribebrættet, når man filer på båndene

Japan-save uden udlæg, som saver et helt rent savspor. Øverst en lille, smidig genial sav på 0,3 mm. og en almindelig japan-sav fra byggemarked på 0,4 mm.

Øverst den uundværlige kniv til med varme at skille bunden fra kroppen eller gribebrættet fra halsen. Nederst paletknive også til at skille.

Øverst Reamer - en rund, konisk kniv til at skære koniske huller helt rent.
Nederst to koniske bor, som bruges inden reameren.

Indstillelig vinkelmåler som kan indstilles i alle grader. Bruges til at markere savsporet til gribebrættets bånd.

To special-skruetvinger som kan holde en strengeholder på plads på dækket gennem guitarens lydhul.

Titebond lim.
Den stærkeste lim til instrumentbygning.

Ikke mange af disse værktøjer kan købes i Danmark, så man må i gang med Google-søgninger for at finde dem.
Man kan få det meste i enkelte store, europæiske værktøjsforretninger, træ-forretninger til instrumenter mm.
Og inden for EU er det lidt lettere at gennemskue priser og forsendelse.

SteveMac er fra USA, og absolut en af de mest velassorterede forretninger, og det kan være lidt svært at gennemskue prisen med forsendelse, told og afgifter, men en del af deres værktøj kan fås hos Madinter i Spanien.
Og alt er dyrt.

Men undgå billige kinesiske kopivarer - det kan ikke betale sig.

 

Her er nogen af de forretninger, hvor jeg har købt materialer og værktøj:

 

Dorch & Danola (Danmark)

 

GMF (Sverige)

 

Thomann (Tyskland)

 

Rall Guitars & Tools (Tyskland)

 

Dictum (Tyskland)

 

Rockinger (Tyskland)

 

Tone Tech Luthier Supplies (England)

 

GW Guitars & Woods (Portugal)

 

Stewmac (USA)

 

Madinter (Spanien)

Kontakt til Flemming Weisdorff

tlf. 2099 5652 eller mail: flemming@weisdorff.dk

Bandurria bygget af Vicente Tatay Tomas, Valencia, Espana.

Bandurriaen hører jo ikke rigtigt med i min guitarverden. Men den er alligevel nært beslægtet med den spanske guitar.